Оптимальний вік для навчання дітей читанню: коли і як починати для найкращих результатів
Є багато різних думок, коли починати вчити дитину читанню. Існують прихильники раннього розвитку, які вже з 2-х років починають заняття з освоєння цього досвіду. Але в той же час все більше психологи, неврологи ставляться до такого підходу негативно. Коли я вчилася на логопеда, з подивом слухала обурених викладачів логопедів, дефектологів, психіатрів, які просто обурювалися масовим захопленням сучасних мам прагненням якомога раніше навчити дитину читати.
Аргументи проти раннього навчання читанню
Які аргументи можуть бути проти раннього освоєння читання? Існують загальновідомі етапи психо-емоційного, інтелектуального розвитку дитини. І він їх повинен пройти по сходах в певному порядку, не перескакуючи через 2-3. Справа в тому, що мозок дитини в повній мірі доростає до складного процесу усвідомленого читання найраніше до 5 років, а в основному до 6-7. Саме тому в нашій країні діти йдуть в школу в цьому віці. Добре, скажете ви, ну а що поганого в освоєння читання в 2 роки?
Поясню. У цьому віці дитина, всі його ресурси спрямовані на те, щоб встановлювати емоційний зв’язок з людьми, спостерігати за емоціями інших, розвивати емпатію. Змушуючи маленької людини в цьому віці читати, ви всі його ресурси витрачаєте на цей трудомісткий процес, упускаючи розвиток комунікативних навичок, проскакуючи цю щабель розвитку. І якщо читати можна навчити дитини і пізніше, то вибудовувати емоційні зв’язку, розуміти і відчувати емоції, вчитися спілкуватися потім надолужити всі ці важливі для людини навички ви вже не зможете. Час буде згаяно. Тому спокійно починайте готувати дитину до читання в 5 років. Тим більше є думка, що діти, що навчилися дуже рано читати, можуть робити це механічно, не розуміючи змісту прочитаного, а надалі це загрожує серйозними проблемами. Щоб уникнути цієї біди, не спішіть, дочекайтеся 5 років.
Як правильно вчити дитину читати
На перших порах на допомогу прийдуть прості абетки – або у вигляді кубиків, або алфавіт на магнітах. Кожен день ми показуємо дитині одну букву і говоримо, як вона називається. На наступний день згадуємо цю букву і називаємо нову. Починайте вчити букви з голосних. Якщо дитина не може вчити алфавіт зі швидкістю «одна буква в день», можна вчити і повільніше. Всі діти різні, дивіться на дитину. Є важливий момент – коли ви будите називати приголосні, не треба говорити: це буква «ле». Називайте просто «л». Бо потім при читанні ті діти, хто називає букви «ле», «ме» так і будуть їх читати, додаючи зайвий гласний. Тобто не «промінь», а «лэуч».
Також можна купити кілька книжок серії «Читаємо по складах». Вони зручні тим, що слова розбиті на склади, тексту на сторінці мало, є барвисті картинки. Є у допомогу починаючим читати дітям навчальні картки-ігри. Ось така, наприклад.
Ми складаємо картинку, а потім читаємо під нею слово, яке теж складається з складів. З допомогою цих ігор, книг, азбуки і читанки можна навчить читати дитини за півроку, займаючись з ним вечорами хвилин 5-7. Таким чином, до підготовчих курсів у школі, до 6 років дитина зможе читати по складах. У деяких школах зараз вимагають, щоб в 1 клас діти приходили, не вміючи читати по складах, а цілими словами. Тут на допомогу вам прийде така книга, в ній описано, як навчити цього дитину в.
Нагадаю, за сучасними стандартами швидкість читання першокласники повинна бути 20 слів за хвилину.
Особливо хочу відзначити, що навчивши дитину читати, не варто відмовляти від вечірнього ритуалу читання першокласнику книжок перед сном. У початковій школі дітям так важлива підтримка, емоційний зв’язок з батьками, що вечірнє читання, «як в дитинстві», і заспокоює дитину, і розслабляє, і в той же час, бачачи книгу, він разом з вами буде про себе прочитувати текст, теж відточуючи новий для себе навичка – читання.